top of page

שבועיים בגיאורגיה - המסלול שלנו, המקומות הסודיים והבקתות השוות

Updated: Dec 2, 2022


בבלוג הבא אני הולכת לספר לכם על המסלול שאמרי ואני עשינו בגיאורגיה, למה בחרנו לטוס דווקא לשם ולמה בקיץ.

מוזמנים לשתף אותי איך היה לכם, או לעקוב אחריי לעוד תכנים.


שימו לב

שהבלוג הולך להכיל תמונות אישיות שלנו מהטיול ולא מעט מהן -בעירום. אז תבדקו אם מתאים לכם :)




נתחיל כמה עובדות מעניינות על גיאורגיה

- גיאורגיה היא מדינה שחיים בה שליש מהכמות של תושבי ישראל (3 מליון) שמתפרסים על פני שטח שגדול פי 3 מגודלה של ישראל

- 60% מהתושבים חיים בטביליסי ומסביב אליה.

- גיאורגיה חוותה סבל רב כשבשנת 2008 רוסיה כבשה כ20 אחוזים משטחה. גיאורגיה בתהליך שיקום ארוך שנתמך על ידי האירוח האירופאי. את שאריות הכיבוש הסובייטי אפשר לראות על ידי כך שיש אלפי מבנים סובייטים פזורים ברחבי המדינה, גם בכפרים הכי נידחים ופסטורליים

- גיאורגיה היא לא לגמרי באסיה ולא לגמרי באירופה היא ממש מחולקת לאירואסיה ויש יחשיבו את האיזור הזה בכלל כאיזור הקווקז.





אז למה גיאורגיה?

* היא זולה! אפילו - ממש זולה. היו רגעים שזה ממש הצחיק אותנו כמה שזה זול.

למשל, ארוחת ערב במסעדה בטיביליסי , לזוג, תעלה משהו כמו 80 ש״ח אם ממש התפנקתם ומונית של חצי שעה נסיעה תעלה 11 ש״ח. כמובן שטביליסי יותר יקרה משאר המקומות הנידחים אבל עדיין אפשר ממש להתפנק ולצאת בזול. שבועיים לזוג עלו לנו בשיא העונה 7500 ש״ח עם כל הפינוקים והמותרות שרצינו ולינה במקומות הכי שווים.


* היא נגישה! יש טיסה ישירה מישראל, אפשר בקלות להשכיר רכב די בקלות (פירטתי על זה בהמשך), ואם רוצים להישאר בקרבת טביליסי אז לגמרי אפשר לקחת מוניות ממקום למקום.


* היא נעימה! מזג אוויר מאוד דומה לישראל, רק בלי הלחות.


* היא לא מאוד מתויירת! אנחנו היינו בשיא העונה, בחודש אוגוסט ורוב הזמן היינו לבד ויכולנו להזמין כל מלון ולשבת בכל מסעדה שרצינו בלי להזמין מראש.


למה בקיץ?

אז הגענו לגיאורגיה באוגוסט, שיא הקיץ הגיאורגי. למרות שקראתי לא מעט על כך שחם מדי באוגוסט, אני דווקא ממש מרוצה מהבחירה של להגיע בקיץ ואני אסביר למה.

גיאורגיה אמנם עם מזג אוויר דומה לשל ישראל, אבל היא מאוד יבשה, כמעט ואין לחות באוויר

מה שמאפשר גם בשיא החום להסתובב די בחופשיות בלי להיות צמודים למזגן.

מאחר ורוב הטיול לא היינו בתוך העיר הצפופה אלא בטבע, בהרים וביערות - שם דווקא זה יתרון מאוד משמעותי להיות בקיץ כי ביום יש מזג אוויר מושלם ובלילה אפילו טיפה קריר.

בנוסף, בגלל שגיאורגיה בחורף מאוד מושלגת, אז יש הרבה איזורים שאי אפשר לטייל בהם בעונות גשומות או קרות בגלל בוץ ושלג ולכן אני חושבת שקיץ היא בחירה נפלאה לברוח מהחום והלחות הישראלית למדינה עם קיץ הרבה יותר נח וקליל.


כמה זמן לטייל?

אני חושבת שהמינימום זמן שכדאי לבקר בגיאורגיה הוא 7 ימים והזמן האולטימטיבי בין עשרה ימים לשבועיים כדי להספיק לבקר בנחת בכל האיזורים השווים.


איך לגשת לתכנון של הטיול?

אמנם גיאורגיה לא מאוד גדולה אבל יש לא מעט איזורים שאין בינהם גישה, במיוחד כשעולים להרי קווקז. לכן - סביר להניח שתמצאו את עצמכם חוזרים לטביליסי גם במהלך הטיול (ולא רק בהתחלה ובסוף) מה שיוצר מעין טיול כוכב, כאשר טביליסי במרכז ונקודות העניין מקיפות אותה.


איך להתנייד?

אז אנחנו בחרנו להשכיר רכב 4x4 מהסיבה שיש הרבה כבישים בגיאורגיה שהם f-roads, כלומר, לא נגישים לרכבים פרטיים, וגם הכבישים ״הרגילים״ הם כבישים שלא פשוט לנסוע עליהם - אל תצפו לאוטוסטרדות של אירופה (וגם הגיאורגים נוהגים כמו משוגעים). אם אתם מתכננים להגיע לVashlovani (פירוט בהמשך) אתם בוודאות תצטרכו רכב 4 על 4, ואם לא - אז זה פשוט nice to have אבל לא מחייב.



ממליצה להשכיר דרך החברה Local Rent, יש להם שירות לקוחות מעולה (24 שעות דרך הטלגרם), וגם הם יותר זמינים וזולים מהשאר.


כדי להזמין מוניות ולא לשלם כפול 3 במחיר - תשתמשו באפלקיציית bolt.

פשוט להוריד אותה, זה כמו gett :) גם מהשדה תעופה כבר כדאי להזמין עם bolt כי הנהגים המקומיים שמחכים לכם בשדה לוקחים המון כסף לתיירים.


אם אתם לא רוצים להשכיר רכב -

באיזור המרכז בטיבילסי ומרחק של עד שעה משם, הגיוני ממש לקחת מוניות או אוטובוסים כי יש הרבה תנועה וזה מאוד זול. אבל אם אתם רוצים להתרחק מהמרכז ולהגיע לאיזור פחות מתויירים תקחו בחשבון שזה יהיה לכם הרבה יותר מסובך.


תקשורת

מומלץ ואפילו חובה לעשות סים קארד מקומי, כדי לא להיתקע בלי מונית או בלי מפות. שימו לב שאתם בוחרים בחבילה שכוללת שיחות טלפון כי אתם תצטרכו את זה באיזשהו שלב!


תעשו סים קארד רק של חברת Magti - הם היחידים שזמינים גם במקומות נידחים.


מי שמתכנן לטייל, תורידו את האפלקיציה AllTralis שמאפשרת לראות מסלולים במפות אופליין. מאוד קשה לטייל בלי משהו כזה מאחר ואין כל כך שלטים הכוונה או מרכזי מבקרים :) בגדול אל תסמכו על הגיאורגים שיסבירו לכם או יכוונו אתכם ובעיקר תמסכו על עצמכם.


שפה

כנראה שברוב המקומות לא ידברו אתכם אנגלית, גם בערים הגדולות (מלבד כמובן חלק מהמסעדות ובתי מלון). לדוברי רוסית יהיה קצת יותר קל לתקשר, אבל אנחנו מצאנו את התרגום של גוגל נפלא בשיחות שחייבות לקרות, ובעיקר זה מאוד מצחיק לנסות להבין מה הם אומרים :)


טבעונות

האוכל הגיאורגי פשוט ונפלא (וזול! כבר אמרתי?). ולרוב יש לפחות אופציה טבעונית אחת פלוס סלט חתוך גס (נקרא סלט גיאורגי), אבל זה לגמרי יהיה מאתגר.

ממליצה ממש לקחת חינקלי Khinkali במילוי פטריות או ירקות (מעין כיסוי בצק ממולים), או בדריג’אני שזה חציל ממולא באגוזי מלך (וואו!).


מסלול של שבועיים

הנה פירוט של המסלול עצמו ובהמשך אני מפרטת על כל מקום בנפרד


Tbilisi

המשמעות של המילה טביליסי בגיאורגית היא ״מקום חם" warm place, והסיבה היא שכל העיר בנויה מעל בריכות גפרית חמות טבעיות. אל תפספסו את הספא הראשון שהוקם בעיר עליו אני מרחיבה בהמשך.



העיר עבורנו הייתה צפופה ומעט מטונפת אבל כן נהנו מאוד לנסוע ממקום למקום במונית ולשבת במסעדות מדהימות וברים נפלאים, כשהכל כל כך זול ונגיש. חוויה עירונית נפלאה כשמגיעים אחרי טיסה או בין לבין נסיעות.




איפה לישון

אז ככה בטביליסי אין כל כך ״מרכז העיר״ וגם פחות נעים להסתובב שם ברגל. בגלל שאת העיר חוצה נהר אז יש הרבה גשרים שמיועדים רק לרכבים ולא להולכי רגל ולכן תקחו בחשבון שזה פחות כיף ללכת ברגל ממקום למקום.

ובכל זאת, אני ממליצה על האיזור שמסביב ל ״The Clock Tower״, זה מזכיר קצת את יפו העתיקה ואת נווה צדק, מסעדות כיפיות ושם כן נעים להסתובב ברגל.


למען האמת, אנחנו לא מלון מקום שמאוד אהבנו, העיר די צפופה ורועשת וכל מקום שהיינו בו לא היה ברמה מספיק גבוה בשביל הכסף. היינו בעיר בעיקר כדי להיטען במצרכים להמשך הטיול בגלל. מאוד תלוי גם כמה העיר מתויירת, בגדול כל מה שרצינו היה פנוי לנו מבחינת זמינות והיינו בשיא העונה. מאוד תלוי בתקציב שלכם, אז זה מסודר לפי מחירים עולים.


* 40$ הכי זול ופשוט כנראה יהיה Fabrika - מקום היפסטרי מגניב עם חלל עבודה למטה ומלא ברים. אפשר גם פשוט להגיע לשבת שם ממש ממליצה, התמורה שתקבלו מותאמת למחיר, החדר מאוד פשוט וצנוע.

* 80$ לא רחוק משם, תמצאו את Urban Park Hotels . מקום נחמד צוות נחמד, ובגדול - נחמד.

* 200$ כנראה המקום הכי מפנק ושווה, רשת שנמצאת בעוד כמה מקומות בגיאורגיה אלו הStamba וה Rooms.


איפה לאכול

מה לעשות


Kazbegi

מקום נפלא וקסום בהרים הקווקזים, מרחק של ארבע שעות נסיעה מטבליסי. אל תעשו את הנסיעה הזאת בלילה, היא מפותלת, ארוכה ויפה בצורה קיצונית אז תהנו מהנוף בדרך ומהפרות שחוצות את הכביש המהיר :)

איפה לישון ולאכול ?

אמנם יש לא מעט אופציות ללינה אבל הרמה של התחזוקה האוכל והפסילטיס לא מאוד גבוה בקזבגי.

אנחנו ישנו בHotel Darchi Kazbegi יש להם חדרים גדולים עם אחלה נוף ותמורה הוגנת למחיר.

המקום הכי יפה ומטורף (ויקר) בטביליסי לישון בו זה כמובן מלון הrooms שהזכרתי גם בטביליסי - גם אם אתם לא ישנים שם, לכו פשוט לשבת שם.


אוכל - אז באופן לא מפתיע המסעדה של הRooms היא היחידה עם האוכל הטעים, פתוחה משעה 12 בצהריים עד 12 בלילה! המקום עם הנוף הכי יפפיפה בקזבגי.

וגם המסעדה המתוקה הזאת.

מה לעשות?

Telavi

עיירה מתוקה עם יקבים נפלאים. עצרנו בה בדרך מזרחה לשמורת הטבע Lagodekhi





ביקרנו ביקב הביתי האורגני עטור הפרסים של זורב Zurab Vineyard ותגידו לו שקארין מישראל שלחה אתכם:) אחרי טעימות של יין אורגני נפלא, שיכורים ומרוצים הלכו לישון ב Communal Hotel Telavi שזה מלון בוטיק אינטימי עם חמישה חדרים בלבד, מסעדה מושלמת לארוחת ערב ובר יינות נפלא. כל האוכל שם הוא אורגני ומגודל על ידי השף של המסעדה! הארוחת בוקר בין המושקעות והטעימות שאכלנו בגיאורגיה, ועיצוב נהדר. תקחו את החדר עם האמבטיה!





Lagodekhi

שמורת טבע נפלאה, מגיעים עם הרכב וחונים ממש בכניסה לתחילת המסלול. שימו לב שיש כמה מסלולים זמינים (חפשו בAllTralis), אנחנו עשינו את המסלול של ה15 ק״מ (לא מעגלי) של Gurgeniani's Waterfall. מפל של ארבעים מטר, עם בריכות קפואות ויפות מתחתיו. נפלא ומומלץ מאוד! המסלול לא קל אבל לגמרי אפשרי ודורש נעליים נוחות וטובות.



עייפים ומרוצים נסענו מיד אחרי המסלול, 20 דקות נסיעה לאחת הבקתות הכי יפות ומדהימות שזכינו לבקר בהן לא לפספס!








זוג אמריקאית וספרדי שעברו לגיאורגיה ובנו ביער בקתות נפלאות מעץ (חלקו הוצל ומוחזר) כאשר הבנייה, התחזוקה והצוות של המקום כולו הם אנשי הכפר השכן שהוא נחשב בין הכפרים העניים בגיאורגיה. העשייה הנפלאה של הזוג הזה מפרסנת לא פחות מ7 משפחות בכפר. לכל בקתה יש האט טאב, שעובד באופן כזה שהחום מהמדורה מחמם את המים, אין נפלא מזה! תגידו שקארין ואמרי שלחו אתכם. המחיר אמנם לא זול, אבל כולל ארוחת בוקר וערב מופלאה שהזוג והצוות מבשלים, כל התוצרת היא אורגנית ומקומית. אנחנו היינו שם שתי לילות, כאשר אחד הימים פשוט בילינו שם ובנהר שזורם ממש מתחת לבקתות. פשוט וואו של מקום!



Juta

נסיעה של שעה מקזבגי, צריך להזמין מראש מקום לFifth Season ולהיות שם יום יומיים כדי לקבל את החוייה

המטורפת של השקט והנופים העוצרי נשימה.


Vashlovani


שמורת טבע מרהיבה בחלק המזרחי ביותר של גיאורגיה, וולקנו של בוץ, מאות קילומטרים של מדבריות הרים אינסופיים וחול, הרבה חול :)



למי זה מתאים?


אזהרה! השמורה הזאת לא מתאימה לכל אחד... היא מתאימה למי ש

  1. הרפתקנית... סקרנית... חוקרת

  2. יודעים לנסוע היטב על רכב 4 על 4

  3. בקיץ ובאביב, לא בסתיו ובקיץ


על השמורה

התניידות ולינה בתוך השמורה

איך להגיע

מה לקחת?





Martvili

החלק המערבי של גיאורגיה, מוקף בנחלים, מפלים, קניונים מערות נטיפים וכמובן, יקבים.

וגם... מאוד מתוייר, אז שימו לב שאתם מגיעים לא בסופי שבוע כדי להקל עליכם לא לפגוש במאות מטיילים עם מצלמות סלפי.



היה לנו זמן מאוד קצר באיזור הזה לכן לא הספקנו לטייל הרבה אבל יש שם המון מה לראות.


אז האטרקציה העיקרית היא בעצם Martvili Canyon שאמנם מאוד מאוד יפה אבל גם מאוד מתועש ומתויר. אפשר לקפוץ לשם לראות כשאתם באיזור, המקום באמת עוצר נשימה אבל אנחנו לא הצלחנו להינות מהמקום מאחר והיה באמת עומס לא כיפי של אנשים.


כדי כן להינות מהמים הטובים והמקום הנפלא הזה, אני ממליצה פשוט לתפוס את הנהר ביציאה אחרת שלו כדי להינות משקט ואינטימיות.


אחת ההמלצות שלא כדאי לפספס כשאתם באיזור -


זה הכפר Balda שנמצא 15 דקות נסיעה מהמרכז תיירים של Martvili.

כשתיכנסו אליו אתם תרגישו כאילו חזרתם אחורה בזמן, בתים שנראים כאילו הוציאו אותם מקטלוג, חזירי בר פרות סוסים ברווזים חוצים את הכביש, והנחל ממש זורם מתחת לכפר ואפשר להגיע לכל מיני נקודות כניסה שלו כמו למשל - הבקתה ביער parna cottage בקתה בגיל 120 שנים שהיום היא גם מסעדה וגם מקום אירוח.





וכמובן - הבקתה המופלאה בתוך היער של נינו

בית שנבנה על מרגלות של הנהר (2 דקות הליכה), יש שם חמישה חדרים, גינת ירק אורגנית, ובעיקר שקט וטבע נפלא. בין המקומות המיוחדים והקסומים שביקרנו בהם.

אתם יכולים לשלוח לה ווטסאפ 995577422725 ולהגיד שקארין שלחה אתכם, או להזמין אונליין.


את הדרך לבקתה חייב לעשות עם ג׳יפ 4 על 4, או שתבקשו מנינו להגיע לאסוף אתכם.

ממש לפני שנכנסים לשביל שמוביל לבקתה של נינו, יש מפל יפייפיה 2 דקות הליכה.


מקווה שנהניתם ושיהיה לכם טיול מדהים!

אשמח אם תוכלו לתייג אותי ולשתף אותי בהרפתקאות שלכם באינסטוש שלי

@karin_movement





464 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page